Kaos ve Kitlelerin Bilgeliği - Olmaz Öyle Saçma Felsefe - Ömer Aygün - B12

  görünümler 202,510

Flu TV

5 aylar önce

Ömer hocamız bu hafta bize kısa süreliğine de olsa veda ediyor. Umarız daha uygun zamanlarda yine buluşacağız!

Kaos nedir, felsefedeki yeri nasıldır? Kaos dediğimiz şeyler aslında kaos değil mi? Kitlelerin kararlarına güvenebilir miyiz? Aristoteles mutluluğu nasıl tanımlar? Kaosun karşıtı düzen midir? Evren kaostan mı düzenden mi ibarettir? Kitlelerin bilgeliği mümkün mü? Topluluklar bir araya geldiklerinde doğru kararlar alabilir mi?

FluTV "Dünyanın En Otantik İçeriklerini Sunan" yepyeni bir dijital platformdur.
Videolardan haberdar olmak için lütfen abone olun:
➡ bit.ly/FluTv



Olmaz Öyle Saçma Felsefe serimizin diğer videolarını izlemek için:
➡ felsefe.flutv.online

Ayrıcalıklardan yararlanmak için bu kanala katılın:
trshow.info/on/-xT.html...

Kaos ve Kitlelerin Bilgeliği - Olmaz Öyle Saçma Felsefe - Ömer Aygün videomuzu beğendiyseniz en güncel diğer içeriklerimize göz atabilirsiniz.

➡APTAL HERİFLER - Canlı Yayın - Showrunner Duygu Uysal - B10
trshow.info/watch/egeCKj0Qxj0/video.html

➡VAMPİR - Böyle Buyurdu Kültür - Prof. Nevzat Kaya - B08
trshow.info/watch/O_10GSjKDOY/video.html

➡Sinema -TV Meslek Tanımları - Olmaz Öyle Saçma Şey Z - İlker Canikligil - S04B21
trshow.info/watch/BMbEsFR01Hk/video.html

➡NFT: Sanat Tasarım Mıdır? - Sanat Sohbetleri - Bager Akbay - B12
trshow.info/watch/u30VfKr2lbM/video.html

➡Aptal Herifler - Canlı Yayın - B09
trshow.info/watch/thtqEkP-T7M/video.html

Kanalımıza katılın: uye.flutv.me
Patreon destek sayfamız: flutv.me
Kanal: flutv.online
Twitter: flutivi
Instagram: flutv.online

YORUMLAR
Gamze Yağcı
Gamze Yağcı 9 gün önce
Ömer hocam İlker hocam ve Flu tv nin diğer emektarları bu değerli videolar için teşekkür ediyorum. Videolarda söz edilen edilmeyen, ele alınan konularla ilgili kitap ve film tavsiyelerinizi açıklamalara ekleyebilir misiniz ? Devamı gelecek nice güzel içerikleri sabırsızlıkla bekliyorum. Kolay gelsin, iyi çalışmalar.
Unpleasant Videos
Unpleasant Videos 9 gün önce
Her seyin sebep sonuc iliskisi icinde oldugunu varsayarsak kaos ve özgür irade yoktur diyebilir miyiz?
Fen-a
Fen-a 15 gün önce
Hocam bu ara ne zaman bitecek? Çok keyifli bir seriydi.
Ayca Salih
Ayca Salih 17 gün önce
Böyle içerikler izleyebildiğim için şanslı hissediyorum. Harika💁🏼‍♀️
edebi efendi
edebi efendi 24 gün önce
Khaos mastar haliyle Khainein kelimesi semitik Kainat kelimesinin yunancaya geçmiş hali olması mümkün mü aceba
Emre C. Korkmaz
Emre C. Korkmaz Aylar önce
34:56 "When I'm dead, who cares... I don't." Freddie Mercury 😊
Maide Mine Cinoğlu
Maide Mine Cinoğlu Aylar önce
Bu kanalı takip etmeyi çok seviyorum. Sürekli kafa açan çalma listeleri var ve bu izlediğim liste o kadar iyi ki umarım devamı gelir. Öğrendiğim, bakış açısı kazandığım, gülüp eğlendiğim ve felsefeyi sevmemi sağlayan bir seri. Teşekkür ederim. Konuşulacak ve Ömer hocanın bizlere aktaracağı çok fazla konu var bence. GERİ DÖNÜN LÜTFEENN❤⚘
D GKS
D GKS 2 aylar önce
Çok şükür bu seri iki ayda bir tekrarlanabiliyor, her tekrarda tadı güzelleşiyor. Teşekkürler İlker Hocamız ve Ömer Hocamız
Alman Dükü
Alman Dükü 2 aylar önce
Aşırı kaliteli muhabbet 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻
One by One
One by One 2 aylar önce
Hocam sorun kitlelerin bağımsız bırakılmaması. Bağımsız kalabilseler mükemmel sonuçlar çıkar dediğiniz gibi. İletişimleri olmasa da çok üç fikirler çıkacaktır ancak gaussun hata yayılım yasasındaki gibi yoğunluk ortalama çevresinde çıkacaktır tabi ki.
Sidartha Emre
Sidartha Emre 2 aylar önce
sosyal medyanın en büyük sonuçlarından biri; elitlerle yığınları eşitlemesi oldu... çok doğru bir tesbit! bir de şizofrenik bir hal yaratt benceı; histen hise sürükleniyoruz sosyal medyada...
Sidartha Emre
Sidartha Emre 2 aylar önce
sosyal medyanın en büyük sonuçlarından biri; elitlerle yığınları eşitlemesi oldu... çok doğru bir tesbit! bir de şizofrenik bir hal yaratt benceı; histen hise sürükleniyoruz sosyal medyada...
Sidartha Emre
Sidartha Emre 2 aylar önce
ilker'e katılıyorum; sinema, video ve fotoğraf bence de çok daha tesirli bir kırılmadır...
Mango Five
Mango Five 2 aylar önce
09.00: Gittiğim bir konferansta aynı deneye şahit oldum. Salondaki herkes tahminde bulundu. Tahminlerin ortalaması alınmadan önce en uç iki tahmin (yani en düşük ve en yüksek tahminler) okundu. "Yuh, bu kadarı da olmaz" dedirtti o tahminler (atıyorum, biri 20 tane var ve diğeri 5 milyon tane var [abartıyorum] demişti). Ama tüm tahminlerin ortalaması alındığında fark ettik ki, o uç tahminler olmasaydı ortalama o kadar doğru olamazdı. 10.00: Hayır, kitlenin boyutu büyürse sonuç daha kötü olmaz. Tam tersine. Evet, kitle büyüdükçe varyasyon da artacaktır; fakat artan varyasyon, doğru sonuca daha da yaklaştırır. Dolayısıyla kitlenin büyüklüğü ve çeşitliliği ne kadar artarsa, ortalama sonuç o kadar doğru olacaktır... bu teze göre yani... denemek serbest. :) Edit: Tabii kanaat önderi (influencer) dediğimiz kişiler tahmin aşamasına çomak sokmamalı. O ortamda öyle bir "önder" olmamalı. Her birey eşit olmalı ve herkes tarafından eşit algılanmalı. Bu çok önemli. Kimse bir diğerinden etkilenmemeli. Aksi takdirde bu deney başarılı olamaz. Alınan sonuç "kitlenin bilgeliği" olmaz ki, "kitlenin kanaat önderinin etkisiyle verdiği bilgi" olur.
Fatih Keskin
Fatih Keskin 2 aylar önce
Vay arkadaş. Son saniyeleri dinlememiştim. Ve aradan haberim yoktu. Ömer Hoca ile sohbetinizi bekleyip duruyorum. Teşekkürler.
Pürnur Çayir
Pürnur Çayir 2 aylar önce
Ilker hoca sen var ya ne fenasın, ne terlettin adamı
Mehmet Kose
Mehmet Kose 2 aylar önce
doğal ışık galiba, renk bir ayrı güzel bu programda
Muharrem suçıkar
Muharrem suçıkar 2 aylar önce
Yine cok guzel bir söyleşi hazirlamissiniz. Herkese selamlar.
ilyas altıkardeş
ilyas altıkardeş 2 aylar önce
kitleler doğruyu ancak yanlışlıkla yapar.
Uğur Aygün
Uğur Aygün 2 aylar önce
Hadi artık yeni video bekliyoruz.
Fatih Koç
Fatih Koç 3 aylar önce
ilker hocamızın anlattığı asimov öyküsünü duymak tam da bu öyküyü okuduğum günlerde o kadar mutlu etti ki! Norman Muller tüm toplumun ortalaması olarak seçilen kişidir ve tüm ulusun seçimi kendi seçimi olarak belirlenecektir. üstelik bu sisteme hiç inanmayan, eski usül seçimleri savunan birisi olarak bu içine düştüğü tuhaf durumu harika yansıtır. Meraklısı için bulunduğu Isaac Asimov kitabının ismi 'Dünya hepimize yeter'
beekkoo
beekkoo 3 aylar önce
Bravo Ali Koç a..guzel.anlatmis
Roxxion
Roxxion 3 aylar önce
solcu kopekler zirvalamis yine. havlamaya devam edin ulkeniz elden gitti
aytul cucen
aytul cucen 3 aylar önce
samimi, akılcı, bilge, vicdanlı, insan topluluklarına bu denli saygılı ve şeffaf bir adamı videosunda tanımaktan son derece umut duydum içimde... mimikler, akışkan konuşman beni kalbimden evvel beynimden vurdu ömer bey
aytul cucen
aytul cucen 3 aylar önce
'OYSA İNSANLIK LAFTAN ANLAMAZ.'........ aradığımız eylem ve ağırlıklı olarak güzel sonuçlar..
mustafa darcan
mustafa darcan 3 aylar önce
Çok ilginç bir diyalog haline gelmiş program, tebrikler. bir saplama yapmak istedim, düşünce ve dilin temel unsurları, ürünleri ve eş anlı olarak da dayanakları olan kelime ve kavramlara gerçeğin veya tasavvurun anlatımında kaçınılmaz olarak başvurulacak malzeme olarak bakmakla sınırlı kalmak gerekiyor. Ne zaman ki kelime veya kavram sanki mutlak özü itibariyle kendisi bir referans kabul edilip düşünce ve gerçeği o nirengiye göre ifade etmeye itiliyorsak (sırf) tartışmanın bekası için konuşmaya geçebiliyoruz. Mesela neyin teknik olduğu neyin teknik olmadığı ile kısımda bu durum tezahür etmiş gibi. Beynin teknik mi teknik dışı mı olduğuna karar vermeye doğru gitme gereksinimi ortaya çıkıyor sanki. İkinci husus ise kaos ve kozmosun bir arada, hep yan yana, birbiriyle mutabık ve birbiriyle çatışan haldeki unsurların fenomenleri olarak görmek, yani düzeni ve düzensizliği birbirlerinden yalıtılmış gibi tasavvur etmemek yönündeki görüşler sanki daha isabetli. İnsanın ortamını yok edecek güçlere ulaşmış olması, çok büyük (bütün) karşısında çok küçüğün (parça) bu denli belirleyici olabileceğine dair örneklerin tarihte nadiren yaşanmasına bağlı olarak ortak hafıza ve tasavvurumuzun zayıf olması yüzünden şaşkınlık yaşıyoruz. Bu da anlaşılabilir bir şey, birkaç nesil sonra dünyadaki hayatın sona eriverecekmiş gibi görünmesi ve bu sonuca götüren en büyük etkinin insanın kendisinin olması kafamızı karıştırıyor. Ne bu yıkımı ortaya çıkaracak şeytani güce sahip olduğumuzun ne de bizim yok olmamızdan sonra (belki bizim benzerlerimizi dahi içerecek şekilde) başka hayatların doğabileceği devasa olasılıklar diyarında ne kadar küçük olduğumuzun (henüz) farkındayız. "biz kimiz" sorusunun (her ne kadar hem çok değerli hem de sormaya ve yanıtlamaya çalışmaya mecbur olduğumuz olsa da) önemi kadar "dünyadaki biz kimiz, ne işe yararız, neyi bozarız" sorusunun da önemli olduğunu anlamamız gerekiyor.
MÜJDE PINAR ŞENYURT
MÜJDE PINAR ŞENYURT 3 aylar önce
Sabırsızlıkla yeni videolarınızi bekliyorum
muhammed haciresitoglu
muhammed haciresitoglu 3 aylar önce
Bütün felsefe videolarını izlemdim belki bahsetmişsinizdir. Güncel bir konu, günümüz kişisel gelişim yazarlarını antik yunan filozofları ile karşılaştırması yapılıyor, günümüzün filozofları diye değerlendiriliyor. Antik yunanda felsefe hayatın içinden yapılyordu, hatta Socrates vatandaşalrın içerisinde felsefe yapıyor, o zamanki güncel soruları ile ilgileniyordu. Fakat felsefe bir yerden sonra soyutlandı, günlük sorunlardan uzaklaştı, anlamak için ekstra bir çaba gerekti.Gerçekten günümüz kişisel gelişim yazarları, günümüzün felseficleri olarak değelendirilebir mi? Hepsi değil, en azandan bazıları bu kategoriye girebilir mi?
Barış Bakıcı
Barış Bakıcı 3 aylar önce
Düzenin içinde kaos değil malesef ki kaosun içinde düzende yaşıyoruz..
Žižek'in Burnu
Žižek'in Burnu 3 aylar önce
Mezbahanelerde hamburger yemek için hayvanların katledilmesine sebeb olmaktan hicab duymayan bunu değiştirmek için mücadele etmeyen insanların Etik' erdem demesi çok tuhafıma gidiyor..neden diğer türleri etik değerlerden muaf tutuyoruz?
Furkan
Furkan 3 aylar önce
Omer hocamiz gercekten cok guzel anlatiyor ve ustunde dusunmedigimiz noktalara deyinerek beynimizi gidiklayabiliyor ancak su herseyin teknik olmasi konusunda, Ilker hocaya katiliyorum, aslinda tum duygularimiz, dusuncelerimiz kimyasal veya sinirbilime gore elektrik sinyallarinin beyinde izledigi yola dayaniyor. Elbetteki burada hesaplamasi cok zor, yani kaotik bir durum var ancak bugun yapay zeka sanat yapamaz, kendi uretemez, var olanlari bir araya getirir dendiginde gulmek durumunda kaliyorum, cunku insan beyni de bundan farkli bir sey yapamiyor. Kavanozdaki seker muhabbeti de aslinda istatistiksel olarak olmasi gereken sey, cam kavanozdaki sekerleri goruyor ve tahminimizce en yakin sayiyi uretmeye calisiyoruz, bu sayilarin ortalamasinin limiti, dogru sayiya gidiyor, tahmin eden sayisi ne kadar artarsa, ortalama da dogru sonuca o denli yaklasir tabiki, buradaki mantik yapay zeka algoritmalarinda bu sekilde kullaniliyor.
fatoş akdemir
fatoş akdemir 3 aylar önce
Hocamiz simülasyon hipotezini gömdü.. Aynen bence de
fatoş akdemir
fatoş akdemir 3 aylar önce
Kötümserlik hayat kurtarır
Kadriye Buyuksezer
Kadriye Buyuksezer 3 aylar önce
👍teşekkürler
Teoman Tilki
Teoman Tilki 3 aylar önce
gerçeğe ulaşmak kadar büsbütün ıskalamak da zordur. -aristoteles bu söz bana ümit oluyor ilker hocaya da olabilir belki :D
Hüseyin Başpınar
Hüseyin Başpınar 3 aylar önce
Her bölüm birbirinden güzel oluyor, elinize sağlık. Ancak her bölümün sonunda anlatılan konuyla ilgili kitap önerileri paylaşılması çok daha güzel olmasını sağlar gibi. Bize açıkladıklarınız kadar açıkladıklarınızı düşünme araştırıp sizinle konuşabilicek kadar öğrenme fırsatı da verin. :)
tosun abi
tosun abi 3 aylar önce
Muhalefeti yönetenler daha aptal demek istiyor kibarca (20:26) ki hangi aklı başında insan buna karşı çıkabilir ki. :)
Mehmet Eren Ballı
Mehmet Eren Ballı 3 aylar önce
Some men just want to watch the world burn.
AHMET COBAN
AHMET COBAN 3 aylar önce
Kitle halinde iken ideolojilerin güdümüne girildiğinde canavara dönüşülüyor daha çok.Bireyler bağımsız iken vicdanlı ve çözümleyici oluyor.
Ümit Sel
Ümit Sel 3 aylar önce
kitleler bilinçlidir mi? her insanda kitle bilinci vardır mı?
Mehmet Can Öz
Mehmet Can Öz 3 aylar önce
Arkada o kaosu sevimli kılan çok müthiş bir düzen var. Ara sıra kaos özlemi duyarken onun bile kontrol altında ve bize ulaşamayacak olduğunu düşünmek bazen onu sevimli göstermiyor mu cidden?
Muhammet Kale
Muhammet Kale 3 aylar önce
Ömer hocanın yeni bölümlerini bekliyoruz. Flu TV'nin en iyi serisi olabilir.
hicran
hicran 3 aylar önce
Aaa siz hep jump cut çekiyorsunuz videoları, çok yorucu. Bye!
Benim Adım Cemil
Benim Adım Cemil 3 aylar önce
iyimserim ya da kotumserim diyenler aslinda maruz kalmak istemedikleri gercekle aralarina mesafe koymaya calisirlar. bilinc ustune cikartmamak icinde bunu agir duygularla sarip bilinc altina atarlar. ilker hocanin ne cok karamsar oldugunu ne de omer hocanin iyimser oldugunu dusunmuyorum. fakat umarim omer hocamizin saglik sorunlari yoktur. adama nazar etmemisizdir. miras falan kalmistir misir'da da onu almaya gidiyordur. :)
erdoğan Intepe
erdoğan Intepe 3 aylar önce
Videodaki konuşmalarınızda boşlukların kaldırılması konuşmanızın sanatsallığına zarar veriyor.
Yasemin Ceylan
Yasemin Ceylan 3 aylar önce
harikasınız😍
utku yaman
utku yaman 3 aylar önce
bu view sayısı bence yanlış. bir kaç kere izlemeden bu kadar yoğun konuşma tam anlaşılmıyor, tekrar tekrar izlemek gerekiyor 😅 ağzınıza sağlık
Selman Aydemir
Selman Aydemir 3 aylar önce
Teşekkürler. Yine beyin kanallarımız açıldı. Pöfür pöfür esiyor şu anda.
fatih boz
fatih boz 3 aylar önce
Hayatın teknik çözümlerle çözülemeyecek tarafının olması şeklinde genelleme yapmak kolaya kaçmak değil mi? Yapamıyor oluşumuz hiçbir şekilde yapamayacağımız anlamına mı geliyor? Belki gelecekte sosyal problemlere bile teknik çözümler getirilebilir. Kitlelerin bilgeliği konusunda ise insanların kendini aşan şeyler icat edebileceğini düşünmüşümdür. Dünya üzerinde artan kolektif çalışma ile bütünün komponentleri konusunda uzman lokal kitleler ve/veya insanlar olacak, fakat parçalar bir bütün haline geldiğindeyse ortaya çıkan şeyin kimsenin anlayamayacağı ve tahmin edemeyeceği bir sistem veya icat. Demek istediğim şey kitle bir beyin, üzerindeki yaşayan insanlarsa nöronlar gibi. Ortaya çıkarabilecekleri şey bireylerin anlayabileceğinin çok çok üzerinde olabilir. Kimbilir, belki evrimin bir üst basamağı budur.
Deniz Bekar
Deniz Bekar 3 aylar önce
Bana kalırsa, geleneksel prodüksiyon reaksiyonuyla hareket ederek boşlukların montajla atılması uygun olmamış. Boşluk, zaman kaybı ya da kesip atılması gereken bir şey değildir. "There is no such thing as an empty space or an empty time. There is always something to see, something to hear. In fact, try as we may to make a silence, we cannot." J.Cage Ömer Hocam'a sevgilerimi iletiyorum. Haberim yoktu böyle bir arşiv oluşturulduğundan :P
Elif Zeynep Doruk
Elif Zeynep Doruk 3 aylar önce
Ömer Aygün'ü dinledikten sonra Yalın Alpay acayip kolpa durmuyor mu? Bir Entelektüel turnusolu olarak Ömer Aygün👏👏👏
0rfe
0rfe 3 aylar önce
"Her düzensizlikte bir düzen*, her düzende bir düzensizlik** vardır." (Aranovsky'nin Pi'sindendi sanırım.) *Düzen: Kanun. Haritalandırılabilen, ölçülebilen, tekrar tekrar deneylenebilen ve sonuçları öngörülebilen. (ör.Takım Yıldızları, Yer Çekimi, Kimyasal Tepkimeler vs.) **Düzensizlik: Kaos. Ölçülemeyen, öngörülemeyen, ilişkilendirilemeyen.
Teoman Korkmaz
Teoman Korkmaz 4 aylar önce
Çok başarılı
Can Taflan
Can Taflan 4 aylar önce
Hocam gelin artik gozlerimiz yollarda kaldi
Ömer Çalışkan
Ömer Çalışkan 4 aylar önce
İğrenç mimikler ve ses tonu
Gizem Olcer
Gizem Olcer 4 aylar önce
Gauvs hazretleri de burdan geliyor olabilir mi (yöneten, ele avuca sıgmayan..) hani kaoste yapılan acil cıkıs stratejileri sanki kanunen bellidir ya ..
Adil Can Akyıldız
Adil Can Akyıldız 4 aylar önce
Hocam bir felsefi çıkmaza girdim ve bunun daha önce isimlendirilip isimlendirilmediğini, isimlendirilmişse eğer bu mesele hakkında yazılmış kaynakları öğrenmek istiyorum. Determinizm ve parmanides'in beni zorunlu olarak getirdiği düşünce her şeyin zaten varolduğu ve yaşandığı, ancak varoluşun devasalığı yüzünden ona ancak parça parça tanık olmamız ve onun bir oluş sırası içerisinde dinamik olarak ve sonsuzluğa doğru süreklilik halinde oluştuğunu yani bir zaman yanılgısı yarattığını, aslında varlığın hep varolduğu ve aslında zaman denen şeyin onun büyüklüğü karşısında insanın bir yanılgısı olduğunu düşünüyorum. Lütfen bana saçmaladığımı söyleyip haddimi bildirin ya da haddimi bildirecek bir kaynak önerin. sizleri seviyorum.
Onur Özener
Onur Özener 4 aylar önce
Çok büyük program, hastasıyız👍👍
demir cohen
demir cohen 4 aylar önce
bu uzun arkadaş sorunun çemberine sıkışmaktan şikayet ederken kendisi bu tuzağa düşüyor haberi yok. iyimser misin kötümser misin sorusu ne kadar vade süresince geçerli olduğuyla ilgili. kısa vadede herkes kötümserdir, uzun vadede iyimser, daha uzun vadede yine kötümser, daha daha daha...
Z B
Z B 4 aylar önce
Sunucu bu kadar aktif olmasa? Adam normal bir soru sorarken bile boş boş gülüyor, kendi söyleyip kendi gülüyor..
alex70max
alex70max 4 aylar önce
“Beklenmedik olanin guzelligi”
Sami Daloğlu
Sami Daloğlu 4 aylar önce
Merak ettiğim; 14:20'deki hikayeryi okumadım bilmiyorum ama burada anlatılan kadarı ile eğer toplumu en güzel represent edecek kişiyi bir yapay zeka tanımlayabiliyor ise, bu yapay zeka niye bu insanı seçmiyor. Yani oy kullanan olarak değil de seçeceği kişi kendisi olsa çok daha iyi olur :D Tabi yanılıyor olabilirim ama sonuçta bizi temsil edecek kimseleri seçiyoruz iyi yada kötü.
Valhalla Raiders
Valhalla Raiders 4 aylar önce
ilker abi seni öperim
Oğuz Kağan
Oğuz Kağan 4 aylar önce
Ömer beyi ilk defa dinledim yada izledim 😃 şahane
MeurglysIV
MeurglysIV 4 aylar önce
Burada Ömer Hoca'nın "kitlelerin bilgeliği" ve kavanozdaki şeker sayısı tahmini konularında söylediklerine matematiksel bir yaklaşımla da bakılabilir. Boolean sonuçlu (evet-hayır gibi düşünülebilir) deneylerin tekrarlandığı örnek uzaylarında tanımladığımız random değişkenleri "binomial dağılım" kullanarak modelliyoruz matematikte. Bunun sürekli değişkenler için olan versiyonu da "normal dağılım" yada "Gauss dağılımı" olarak biliniyor. İşin en ilginç tarafı şu ki doğadaki ve toplumdaki çoğu fenomen "Gauss dağılımına" cuk oturuyor; insanların eş seçimi dağılımından tutun da elektronik devrelerdeki ısı birikimine kadar. Matematikte, neden Gauss dağılımının doğada çok görüldüğü de biliniyor, "central limit theorem". Central limit theorem de şunu diyor; eğer n sayıda faktörden etkilenen (bu n farklı random değişken olarak da düşünülebilir) bir bileşik random değişkeniniz varsa, bu n alt değişkenin dağılımına dair hiçbir bilginiz olmasa da eğer n yeterince büyükse sonuçta ortaya çıkan bileşik random değişken "gauss dağılımına" yakınsıyor. Bu çok ilginç bir sonuç gerçekten. Her şeyin başında evet-hayır cevaplı boolean deneylerimizin olduğunu göz önünde bulundurursak basite indirgediğimizde şöyle bir şey ortaya çıkıyor; bir şeyi yeterince çok tekrarlarsak olası sonuçlar "gauss dağılımına" uygun hale gelmeye başlıyor. Adeta Tanrı'nın bayaa bayaa zar attığı sonucuna varıyoruz. Tanrı (ya da Doğa) çoğu konuda hiç kasmamış, zaten yeterince zamanım var demiş. Üst seviyede "normal dağılım" diye bir sistem kurmuş (kozmos) ve demiş ki şimdi şeyler kendini sonsuza dek rasgele tekrarlasın. Çünkü biliyor ki bu sistemde şeyler çok sayıda tekrarlanırsa kendi en başta koyduğu kurala yakınsayacak. Kendisinin ekstra bir şey yapmasına gerek yok. İşte bu sebeple demokrası yahut benzeri kavanozdaki şeker sayısını rasgele tahmin etme gibi deneyler iyi çalışıyor. Çünkü sizin de özel bir şey bilmenize gerek yok, siz de çok fazla sayıda zar atarsanız aynı "Tanrısal" dağılıma yakınsayacaksınız. Haliyle yeterince kalabalık bir deney grubunuz varsa komple sallayarak ortalamada doğruya yakınsama ihtimaliniz matematiksel garanti altında. Sorun sözde "kanaat önderleri" ve "iletişim" ile rasgeleliğin bozulduğu yerde başlıyor. İnsanlar bildiği bazı etkenlere tamamen yoğunlaşarak olayların bilmedikleri etkenlerinin katkılarını gözden kaçırmış oluyorlar. Bu demek değil ki her daim rasgele tahminler yapalım, aklımızı hiç kullanmayalım. Çünkü hiçbir şeyi gerçekten sonsuz kere tekrarlama ihtimalimiz olmadığı için bu yöntem bize ancak yakınsama bahşediyor, kesin sonuçlar değil. Oysa aklımızı kullanarak kesin sonuçlara ulaştığımız bir çok alan var (geometrik meseleler örneğin). Ama hakkında başka hiçbir verimiz ve teorimiz olmayan konularda bu "gauss dağılımına" başvurmak son derece pratik sonuçlar veriyor. Demokrasinin tarafsız bilgi alma kanalları temin edildiğinde iyi çalışmasının nedeni de bu bence. Konuyla ilgili Ian Stewart'ın bir kitabı var, konu da kaos olduğu için esasen nokta atışı; "Does God Play Dice? The New Mathematics of Chaos". PS: Sonunda hayatın temel problemlerinin teknik olmadığı, teknokratların ve elitlerin bu konularda sözlerinin dinlenmesi için pek bir sebep olmadığı (ki tarih bunların yaptığı hatalar ve kötülüklerle de dolu) fikrini paylaşan ve buradan demokrasiye inanç devşiren birini görmek ne kadar mutluluk verici. Özellikle Türkiye'de üstelik elit de olmadığı halde elitizm taslayan, "dağdaki çobanın oyu" goygoyuna sarılmış saçma sapan bir muhalif kesim büyüyor. Umarım Ömer Hoca'ya kulak verirler.
Semaphore
Semaphore 4 aylar önce
9:22'de bahsedilen yöntem Random Forest algoritması olarak geçen Bilgisayar Bilimleri'nde özellikle yapay zeka alanında sık kullanılan bir yaklaşımdır. Tabi temeli matematiksel olmakla beraber ilginç de bir hikayesi vardır.İncelemenizi tavsiye ederim. Özetle 20. yüzyılın başlarında İngiliz bir istatistikçinin bir festivalde ilk olarak farkına vardığı ve üzerine bilimsel makale yazdığı bir konudur.
Aliriza Senyildiz
Aliriza Senyildiz 4 aylar önce
Böyle bir adamın meşgul etmeyeyim dediği mecrayı -flu ile bile olsa- meşgul eden edilen konuları düşününce gelen umutsuzluktan nasıl kurtulacağız? Bu konuda bir çalışman var mı Sn. Canıkligil? Teşekkürler Ömer bey, daha çok işgal etmeniz dileğiyle, umuduyla. Saygılarımla
av.olgun özden
av.olgun özden 4 aylar önce
Yahu rica ederim şu hızlı kurgu işini bırakın artık. Bu yüzden videoları izliyemiyorum. Nefesim daralıyor, midem bulanıyor, odaklanamıyorum.
Hakan Türk Oğlu
Hakan Türk Oğlu 4 aylar önce
Tamda unutup gidicektim ki bildirim geldi...
Two D
Two D 4 aylar önce
Bu şeker deneyinde sorun yok ki. Görünen bir şey üzerinden farklı tahminler çıkar. Küp şekerin boyutu belli kavanozun boyutu belli. Ortalama tutacaktır. Ancak emlak krizindeyse durum çok daha başka. Elinde veri de olsa, ortada kavanoz yok. Yani sınırlar belirli değil. O yüzden kitleye sorduğunuzda kesinlikle yanılacaksınız, ha bu işin ehilleri de elbette yanılır ve yanılacaktır ancak konular çok bağımsız.
Panik Atak
Panik Atak 4 aylar önce
Felsefeciler psikolog olsun not alın çalışır bu
Samet Eryol
Samet Eryol 4 aylar önce
İlker hocam bir fikrim var. !!! “Bir filozof gördüm” diye tek bölümlük bir program yapıp bir bölüm daha kotarabiliriz bu sezon hocamızdan 😄
Samet Eryol
Samet Eryol 4 aylar önce
Bugün aldığım en kötü haber,bu ara oldu 😞
Güneş Kotbas
Güneş Kotbas 4 aylar önce
Konuşmayı bilmek kadar susmayı bilmek de felsefeye dahil olduğuna göre bu aralar programın amacına uyuyor.
M.GOÇER2133
M.GOÇER2133 4 aylar önce
Mirina êlê dewete (herkesle birlikte ölmek düğündür).
MR HOLMES
MR HOLMES 4 aylar önce
kaçıracaksın bunu saatlerce konuşturacaksın
Egemen İnal
Egemen İnal 4 aylar önce
şimdiden özledik
Ramazan Çelik
Ramazan Çelik 4 aylar önce
İlker hoca araya girip lafı kestiğinde son program bu dedim. Tamam gidiyon uzatma sesiydi o
Hüseyin SAKCALI
Hüseyin SAKCALI 4 aylar önce
üstat videoyu ilk açtım ve ışık ses, renkler muhteşem bak daha izlemeden beğendim İZLEMEDENnnn :D galiba sen gerçekten yönetmensin şaka yapmıyorsun :D
Meryem Taçyıldız
Meryem Taçyıldız 4 aylar önce
seviyorduk seni Omer abi, niye yaptin boyle simdi?
Seda Kuleli
Seda Kuleli 4 aylar önce
Üçüncü defa izledim, hemen hemen tüm bölümleri ikişer kez izlemişimdir. Ama benim açımdan bu bölüm ayrı güzeldi. Anlatılan içerik sanki kurgu/örgü ile desteklenmişti. Çok dağınık (kaotik) duran kavramlar döne döne bir odakta toplandı. Felsefenin günceli yorumlamada ne kadar sağlam bir duruş sağladığını Ömer Hoca her tavrı ve kelimesiyle yaşattı. Sonraki bölüm için çok beklemeyiz umarım, ama ben fazla özlememek için tedbirimi alıp bütün videoları bir kaç kez daha izleyeceğim.
Cenko
Cenko 4 aylar önce
Bir şey konuşurmuş gibi konuşup aslında hiçbir şey konuşmayan tipler. Yeter. Unsubscribe. Yeter aq.
Uğur BALCI
Uğur BALCI 4 aylar önce
Ömer hocam umarım kısa zamanda tekrar sizi dinleme şansımız olur, olayları okuma ve ufuk açıcı tespitlerinizi (özellikle TRT ve elitistlerin konuşma hakkını sosyal medya ile ilişkilendirmeniz bomba) çok önemsiyorum esenlikle kalın
Babek Memmedzade
Babek Memmedzade 4 aylar önce
Bende hep Ilker hoca gibi dusunuyorum Dunyanin sonunu bende hep birlikde ölerek gormek istyorum)).Ama aslinda her insanin kiyameti kendi ölümüdür bence.
Fragst Ja
Fragst Ja 4 aylar önce
Hocam sorun şurada bence kitlelerin neden kötü seçimler yaptığını anlattığınız konularda çok katılıyorum size, ancak buna o baskıcı kötü dediğiniz yöntemler dışında çözüm bulmak o kadar zor ki, imkansız bile olabilir hatta. İmkansız olmadığını düşünelim hadi, bu durumda bile bu bize inanılmaz bir zaman kaybı yaşatacaktır ve zamanı da önemsemedik diyelim hadi, peki bu kitlelerin verdiği kötü kararlar sonucu yaşanan haksızlıklar, masumların ölümü, ilerlemenin önüne geçilmesi gibi bir sürü şeyi de önemsemezsek o zaman ben bir genç olarak bu dünyaya hiç umutla bakamıyorum. Baskı bence kötü bir şey olmak zorunda değil birilerinin elinde karşısında kitleler bile olsa onların yapacakları hatalara dur diyebilecek güç olması çok rahatlatıcı bir şey bence. Sizin de dediğiniz gibi mesela cevapları iyi bilen birisi kitlelerin güvenini kazandığında, kendi haline bırakılmış kitlelerden daha iyi bir sonuç çıkar. En azından insanlar mantıklarını kullanarak iyi bir seçim yapabilecek düzeyde gelişene kadar bence bir gücün denetimi şart.
BASELCITYMAN
BASELCITYMAN 4 aylar önce
felsefe tamamen bos birsey. bilimsel dayanagi sifir, sadece kisisel tahminler.
BASELCITYMAN
BASELCITYMAN 4 aylar önce
aslinda bütün sosyal bilimler bos.
Merve Özbek
Merve Özbek 4 aylar önce
en çok öğrendiğim seri olduğu için çok seviyorumm
Gökhan Demir
Gökhan Demir 4 aylar önce
Şuan 32. Dakikadayım her cümleyi anlamaya çalıştım beynim yandı. Düşüncelerin sınırı yoktur umarım düşüncelerimiz bizi guzel yerlere götürür 🙂
Bilal Ünüvar
Bilal Ünüvar 4 aylar önce
26:20
Bilal Ünüvar
Bilal Ünüvar 4 aylar önce
20:00
Bilal Ünüvar
Bilal Ünüvar 4 aylar önce
18:00
Bilal Ünüvar
Bilal Ünüvar 4 aylar önce
14:00
Zeynep Akcig
Zeynep Akcig 4 aylar önce
Ömer hocamla bi kont dracula short filmi ne zaman çekersiniz ki?
Fatih Altın
Fatih Altın 4 aylar önce
Omer Hocam cok degerli gercekten. Yolunuz acik olsun hocam arayi acmayalim :)
Ata Elvan
Ata Elvan 4 aylar önce
Sıkılmadan, yorulmadan izliyorum. Ömer ve İlker Beye teşekkür ediyorum.
Emre Şensoy
Emre Şensoy 4 aylar önce
Harikasınız
mesut gençer
mesut gençer 4 aylar önce
hocam ne olur işgal etmeye devam et, İlker hocayla karşılıklı geyik yapsanız da olur
Kenan Yanar
Kenan Yanar 4 aylar önce
Düzen alışkanlıkları,kaos yaşamı besler. Victor frankl
Muhammet B. Bakşi
Muhammet B. Bakşi 5 aylar önce
neden bu kadar anlamadığım şeyleri çok ilgiyle dinliyorum
erkan bulbul
erkan bulbul 5 aylar önce
islam dünyası değil inanç dünyası diye hatırlıyorum çocukluğumdan.
Nimet Dolu
Nimet Dolu 5 aylar önce
🙏
Kalp Yarası 16. Bölüm @atv
2:17:32
Kalp Yarası
görünümler 1,8 Mn
REAL FRIENDS VS FAKE FRIENDS! 😂 #shorts
0:53
Kölelik - Olmaz Öyle Saçma Tarih B31
35:13
Kalp Yarası 16. Bölüm @atv
2:17:32
Kalp Yarası
görünümler 1,8 Mn
REAL FRIENDS VS FAKE FRIENDS! 😂 #shorts
0:53
KÖPEKLERİME VEDA EDİYORUM
20:29
Ezgizem
görünümler 129 B
Üç Kuruş | 1. Bölüm Fragman
1:22
Çukur
görünümler 1 Mn
HONEYCOMB SQUID GAME CHALLENGE! 😂 #shorts
0:43